Info & Regler
Tilmelding
Tilmeldings start- og slutdato meldes ud på RaketLigaens officielle kanaler, hold øje med disse for at holde dig opdateret på relevante datoer.
Liga information
– Ligaen bliver spillet online
– Kampdag er søndage kl. 18-21
– Formatet i gruppespillet er således: Alle hold i en division møder hinanden 1 gang over 6 uger.
– Formatet i playoffs er således: Double Elimination
Krav for at spille
– Du skal være fyldt 13 år på første kampdag
– Hold skal have mindst 3 tilknyttede spillere og max 4
– Alle spillere skal bo fast i Danmark eller have dansk statsborgerskab
– Alle platforme er tilladt i ligaen
– Alle skal have Cross-Platform slået til inden ligaen starter
Game Settings
– Game mode: Soccar
– Default Arena: DFH Stadium (med mindre andet aftales, se afs. 5.1 i regelsættet)
– Team size: 3v3
– Bot Difficulty: No Bots
– Mutators: None
– Match Time: 5 Minutes
– Joinable By: Name/Password
– Alle kampe i grundspillet er Bo5
Streaming
– Udvalgte kampe bliver streamet på vores Twitch kanal
– Det er tilladt at streame sine egne kampe, såfremt kampene IKKE bliver streamet på RaketLigaens officielle kanal. Titlen SKAL indeholde “RaketLigaen”
Support/Spørgsmål
– Henvend dig på vores Discord
Raketligaens officielle regelsæt
1. GENERELLE REGLER
1.1. Organisatorerne forbeholder sig retten til at ændre reglerne undervejs i sæsonen, hvis det vurderes nødvendigt.
1.2. I tilfælde af brud på reglerne beslutter organisatorerne en passende straf der matcher alvoren af bruddet.
1.2.1. Brud på reglerne håndteres på en sag-til-sag basis.
1.3. Spillerne har tilladelse til at streame kampene selv såfremt deres kamp ikke bliver streamet af organisatorerne selv. Streameren skal have “RaketLigaen” i titlen af deres stream. Server information må ikke vises på streamen.
1.4. Eventuelle vundne præmier skal opkræves inden 3. måneder fra datoen hvorpå de er vundet. Oplyser man ikke den nødvendige efterspurgte information til fremsendelse af præmie og levering af præmier indenfor 3 måneder, så mister man retten til præmien.
1.4.1. Ved pengepræmier skal den nødvendige efterspurgte information til udbetaling gives inden for 30 dage fra modtagelse af udbetalingsdokument, ellers mister man retten til præmien.
1.4.2. Bemærk eventuelle vundne præmier sendes kun i Danmark. Såfremt en spiller der bor i udlandet har vundet noget, vil det blive sendt til holdkaptajnen (eller anden spiller på holdet, der bor fast i Danmark), som så kan sende det videre.
2. DELTAGELSE
2.1. Alle over 13 år der bor fast i Danmark eller har dansk borgerskab kan deltage i ligaen.
2.2. Hvert hold skal udnævne en holdkaptajn som har ansvaret for kommunikation med liga organisatorerne.
2.3. Man kan deltage i ligaen på følgende platforme: Steam, Epic, Playstation, Xbox, Nintendo Switch.
2.3.1 Alle spillere skal have cross-platform slået til når der spilles i ligaen.
2.4. Ved tilmelding, accepterer holdet reglerne samt dato og tidspunkt for kampene.
2.4.1 Ved tilmelding binder man sig til HELE sæsonen. Såfremt man efter tilmeldingsfristen vil udgå fra ligaen og dermed ikke spiller resten af sine kampe, så er man udelukket fra at deltage i den efterfølgende event/sæson.
2.5 Spillere der er bannet fra Rocket League når de skal spille kampe i ligaen er også udelukket fra at deltage i RaketLigaen.
3. GRUPPERUNDE
3.1. Grupperunden spilles i et round robin format. Alle hold møder hinanden 1 gang.
3.1.1. Hver serie spilles bedst ud af 5.
3.1.2. Point-fordeling i grupperunden: Sejr = 3 point, Nederlag = 0 point
3.2. Kampprogram og stilling kan ses på https://raketligaen.dk/.
3.3. Tiebreaker: Hvis 2 hold står lige pointmæssigt efter grupperunden er slut, så vil det hold med den bedste gameforskel ligge højest. Hvis deres gameforskel også er den samme, så er det head-2-head / indbyrdes resultat, der regnes efter.
4. SLUTSPILLET og divisionspladser
4.1. Dato for relegation/promotion kampe samt Playoffs kan ses på Discord serveren: https://discord.com/invite/DJFUSNnAt5
4.2. Slutspillet forløber sig således for hver division:
1. Division:
1-4. pladsen kvalificerer sig til playoffs. Playoffs formatet er beskrevet under afsnit 4.3.
5-7. pladsen beholder sin plads til næste sæson
8. pladsen spiller relegationkamp mod 3. pladsen af 2. division
9. pladsen spiller relegationkamp mod 2. pladsen af 2. division
10. pladsen rykker ned i division 2
2. Division:
1. pladsen vinder præmie og rykker op til division 1
2. pladsen spiller promotionkamp mod 9. pladsen af 1. division
3. pladsen spiller promotionkamp mod 8. pladsen af 1. division
4-7. pladsen beholder deres plads til næste sæson
8. pladsen spiller relegationkamp mod 3. pladsen af 3. division
9. pladsen spiller relegationkamp mod 2. pladsen af 3. division
10. pladsen rykker ned til division 3
3. Division:
1. pladsen rykker op til division 2
2. pladsen spiller promotionkamp mod 9. pladsen af 2. division
3. pladsen spiller promotionkamp mod 8. pladsen af 2. division
4-8. pladsen beholder deres plads til næste sæson
9-10. pladsen rykker ned til division 4
4. Division:
1-2. pladsen rykker op til division 3
3-8. pladsen beholder sin plads til næste sæson
9-10. pladsen rykker ned til division 5
5. Division:
1-2. pladsen rykker op til division 4
3-8. pladsen beholder sin plads til næste sæson
9-10. pladsen rykker ned til division 6
6. Division:
1-2. pladsen rykker op til division 5
3-10. pladsen beholder sin plads til næste sæson
4.3. Playoffs bliver spillet således:
En indledende GSL gruppe spilles for at finde de 2 finalister.
I finalen har UB vinderen en 1-0 føring fra start.
De 2 indledende kampe og UB finalen er BO5.
LB finalen og Grand Final er BO7.
4.4. Divisionspladser inddeles således inden sæsonen begynder:
Organisatorerne tildeler hvert nyt hold en gennemsnitsrang. Et nyt hold defineres ved at holdet ikke har minimum 2 spillere der spillede på samme hold sidste sæson. Spillernes rank aflæses på et online rank-tracking system, og holdet tildeles en gennemsnitsrang baseret på spillernes individuelle ranks. Der bliver taget udgangspunkt i individuelle 3s ranks, men der kigges også på andre gamemodes. Holdet placeres derefter i den division der passer bedst til deres gennemsnitsrang.
Hold der deltog i den forudgående sæson vil have den plads som deres endelige stilling i divisionen dikterer, læs afsnit 4.2.
4.4.1. Bibeholdelse af hold-spots fra sæson til sæson. Hvis et hold bestående af 4 spillere splitter op 2 og 2 til den næstkommende sæson, så er det de 2 spillere med de sammenlagte flest spillede kampe i sidste sæson, der beholder spottet.
4.4.2. Ledige pladser. Såfremt et hold forlader ligaen ved endt sæson og der opstår en “ledig plads” i en division, er det alene op til ligaorganisatorerne at tildele et hold denne plads. Da ingen hold kan gøre krav på den opståede plads, forsøges der så vidt muligt at give pladsen til det hold der ud fra rank og merit kan vurderes til at være det hold med højest niveau, som er udenfor divisionen.
5. REGLER FOR KAMPE
5.1. Serverindstillinger skal være som følgende:
Standard soccar-mode
Team size: 3 vs 3
Bot Difficulty: No bots
Region: Europe
Mutator Settings: Default
Match time: 5 minutes
Kampe skal spilles på DFH Stadium, medmindre holdene indbyrdes aftaler en anden arena. Disse er dog begrænset til følgende:
Arenas: Champions Field, DFH Stadium (Day), DFH Stadium, Forbidden Temple (Standard), Mannfield, Mannfield (Night), Urban Central, Urban Central (Dawn), Urban Central (Night), Utopia Coliseum, Utopia Coliseum (Dusk), Utopia Coliseum (Gilded), Wasteland (Night), Estadio Vida, Dead Eye Canyon (Oasis), Sovereign Heights – Soccar.
5.2. Spillere må ikke joine et hold før alle spillere er inde på serveren.
5.3. Hvis kampen starter før alle spillere har joinet et hold skal kampen genstartes fra start.
5.4. Ved streamede kampe giver admins signal til hvornår første kamp i en serie må starte.
5.5. Det er ikke tilladt at ændre navn hverken midt-game, midt-serie eller midt-sæson, uden godkendelse fra admin. Spiller man alligevel med et ikke-godkendt navn risikerer man at skulle spille omkamp eller at blive taberdømt.
5.6. Hele holdet skal være klar til at spille sine kampe ved kampstart og hvis holdet ikke er mødt op inden for 10 minutter af kampens starttid, bliver serien angivet som tabt.
5.7. Kan holdet ikke spille på det af ligaen anviste kamptidspunkt, er det muligt at rykke kampen, hvis modstanderholdet og admins accepterer. For at en kamprykning kan godtages, skal begge hold aftale et nyt tidspunkt for kampen, som skal være inden for 2 uger af kampens originale tidspunkt. Dvs. enten 2 uger før eller 2 uger efter, dog begrænset af sæsonafslutning. RaketLigaen opfordrer til at man hjælper hinanden med kamprykninger, for at få den bedste oplevelser med ligaen.
5.7.1. Der kan foretages kamprykninger op til 1 time inden kampstart. Dvs. har man en kamp kl. 18.00, så er det fra kl. 17.00 ikke længere muligt at rykke kampen.
5.7.2. Kamprykninger skal først aftales holdene indbyrdes og derefter anmodes om i #rykning-af-kamp på Discord serveren.
5.8. Alle kampe skal spilles med henblik på at vinde. Det er ikke tilladt at tabe eller aftale at tabe med vilje. Alle kampe skal spilles færdig og man forlader ikke kampen før sidste slutfløjt.
5.9. Indberetning af score skal gøres for alle kampe der spilles i en serie. Der skal benyttes replay gruppe på https://ballchasing.com/ for at indberette score. Se guide her: https://discord.com/channels/822432844022415390/990706346368315412/1003994647531626526
For konsol spillere; tag screenshot af scoreboardet for hver af kampene og indberet på Discord kanalen #indberetning-af-score. Det gælder også for streamede kampe!
6. HOLD
6.1. Et hold består af minimum 3 spillere, og maks 4 spillere.
6.2. Et hold skal udnævne en holdkaptajn.
6.2.1. Det er kaptajnens ansvar at kommunikere med liga organisatorerne / kamp admin, samt at følge kampskemaet.
6.2.2. RaketLigaens Discord har en tekst kanal hvor spillere kan finde vigtige oplysninger om sæsonen, som holdet og kaptajnen skal holde øje med og følge.
6.3. Såfremt spillere ændrer navn løbende i sæsonen, skal admins adviseres og godkende navnet. Spillernavne skal være letlæselige og familievenligt. Foretrækkeligt på dansk eller engelsk. RaketLigaen forbeholder sig retten til at afvise deltagelse fra upassende navne. Spiller man alligevel med et ikke-godkendt navn risikerer man at skulle spille omkamp eller at blive taberdømt.
6.4 Holdnavnet skal være letlæselige og familievenligt. Foretrækkeligt på dansk eller engelsk. RaketLigaen forbeholder sig retten til at afvise holdnavnet.
7. UOVERENSSTEMMELSER
7.1. En kamp skal starte med 6 spillere til stede. Hvis en spiller ikke dukker op til kampen og en anden registreret spiller ikke er tilgængelig, taberdømmes holdet med den manglende spiller. I enkeltstående tilfælde må kampe blive udsat, hvis admins finder det muligt.
7.1.1. Ved streamede kampe: Hvis et hold ikke møder op med mindst 3 spillere senest 5 minutter efter kampens start, bliver første kamp i serien angivet som tabt. Hvis holdet ikke møder op inden for 10 minutter af kampens starttid, bliver serien angivet som tabt. Admins har sidste ord ift. udøvning og fortolkning af dette.
7.2. Spillere skal tage screenshots eller replays fra off-stream kampe for at forhindre eventuelle uoverensstemmelser der måtte opstå.
7.3. Hvis et hold har brudt disconnection regler uden en acceptabel grund, kan admins straffe holdet.
7.4. Hvis en spiller stopper med at spille midt i en kamp uden en god grund, kan denne spiller bliver udelukket for deltagelse ved fremtidige events.
7.5. Forstyrrende opførsel, som fx toxicity eller usportsligt adfærd, er strafbart situationsvist som bliver afgjort af admins.
Uoverensstemmelser i Off-Stream Kampe
7.6. I tilfælde af at en spiller disconnecter før 30 sekunder har passeret og ingen mål er blevet scoret, har holdet med den afkoblede spiller ret til at genstarte kampen.
7.6.1. I tilfælde af at en spiller disconnecter efter 30 sekunder eller at der er blevet scoret mindst 1 gang vil kampen fortsætte. Den disconnectede spiller kan joine igen hvis muligt, men andre registrerede spillere kan ikke joine en igangværende kamp.
7.6.2. Efter en kamp hvor der er sket en disconnection, har holdet 5 minutter til at fikse problemet. Hvis problemet ikke bliver fikset må serien fortsætte 2vs3, hvor spilleren kan joine igen på ethvert tidspunkt.
7.6.3. Et hold har kun tilladelse til at udskifte spillere imellem kampe hvis der en god begrundelse, som fx disconnect problemer. Admins vurderer på sag-til-sag basis hvad der kan anses som en god grund – spørg hvis du er i tvivl.
Uoverensstemmelser i Streamede Kampe
7.7. I tilfælde af disconnect indenfor 30 sekunder og ingen mål er blevet scoret kan kampen genstartes.
7.7.1. Spillere er opfordret til at skrive DC i chatten for at lade organisatorerne vide at der er sket en disconnection.
7.7.2. Et hold har kun tilladelse til at udskifte spillere imellem kampe hvis der en god begrundelse, som fx disconnect problemer. Admins vurderer på sag-til-sag basis hvad der kan anses som en god grund – spørg hvis du er i tvivl.
7.7.3. Holdet har 5 minutter til at fikse disconnection problemer.
7.7.3.1. Holdene kan vælge at bruge en anden registreret spiller fra holdet.
7.7.3.2. Hvis holdet ikke har en anden spiller tilgængelig og disconnect problemet ikke er fikset inden for 5 minutter, vil serien fortsætte 2v3. Den disconnectede spiller kan joine kampen til enhver tid under kampen.
7.7.4. Hvis der er problemer med en server, kan admins vælge at genstarte kampen.
CODE OF CONDUCT
RaketLigaen sigter efter at blive den danske nationale Rocket League liga i Danmark. Ligaen er partnerede med professionelle virksomheder. Der ville ingen liga være uden dygtige spillere, men vi har brug for alle til at gøre dette liga koncept muligt samt at få bygget ligaen større.
Derfor er det vigtigt at altid have vores code of conduct in mente, når man deltager i ligaen:
- Vær ærlig med dig selv og over for andre.
- Respektér dine modstandere, holdkammerater, admins og ligaorganisatorer under og udenfor kampene.
- Opfør dig i overensstemmelse med etiske og moralske principper.
- Diskrimination af race, religion, seksuel orientering og lignende er strengt forbudt og vi opfordrer til at gribe ind såfremt det skulle opstå, og informere admins.
- Man forlader ikke en kamp inden sidste slutfløjt. Man skal altid spille for at vinde og gøre sit bedste.
Såfremt ovenstående bliver brudt, kan spilleren blive tildelt en advarsel eller blive udelukket helt fra ligaen. Regelbrud kan fx være:
- Rage quitting
- Toxicity, mobning, diskrimination, samt opfordring hertil
- Snyd og brug af 3. parts software (Bakkesmod er dog tilladt)